План рада Тима за заштиту ученика од насиља, злостављања и занемаривања и дискриминације
План превентивних активности:
Време реализације | Активности | Носиоци активности |
Начин остваривања и праћење |
Септембар
|
1.Формирање ТЗЗ, објављивање имена чланова Тима за заштиту ученика на јавном месту и СОС телефон, контакт школског полицајца
1. Израда програма заштите ученика од насиља, злостављања, занемаривања и дискриминације 2. Упућивање ученика, родитеља и запослених на платформу „Чувам Те“ 3. Организација дежурства у школи/ унапређење безбедности ученика у школи 4. Упознавање са Правилником о понашању ученика школи |
Директор Координатор тима
Помоћник директора Запослени Одељењске старешине Стручни сарадници
|
Састанак ТЗЗ, Подела улога у тиму
Упућивање на ресурс: https://www.youtube.com/watch?v=XIVXRxiSYwk&t=2462s
Упућивање на ресурс:
На ЧОС упућивање ученика на правилнике који уређују правила понашања у школи Упућивање на сајт школе Школска документација Записници
|
Октобар
|
1. Формирање Вршњачког тима и упознавање са улогом ВТ у превенцији насиља злостављања, занемаривања и дискриминације
2. Обележавање Дана менталног здравља
|
Координатор за рад са ВТ, УП, ВТ
Психолог, педагог УП, ВТ
|
Састанци Договарање Израда материјала за ЧОС Записник са ЧОС
Презентација, предавање Објаве на друштвеним мрежама школе |
Новембар | 1. Обележавање Дана школе
2. Обележавање Мађународног Дана толеранције (у одељењима млађих разреда обележавање „Недеља лепих порука“) 3. Обука за ученике: Шта можешда урадиш ако имаш сазнање да друг/другарица трпи насиље
|
Учитељи, ученици млађих разреда
Млађи разреди педагог Старији разреди –психолог |
Панои у школи су уређени Завршена је обука ученика у улози сведока
Објаве на друштвеним мрежама школе
|
Децембар | Хуманитарне активности поводом новогодишњих и Божићних празника | ТЗЗ
ВТ, УП |
Хуманитарна акција
Новогодишња приредба Обавештавање о активностима тима путем друштвених мрежа |
Фебруар | Обележавање Дана безбедног интернета:
1. Обуке за ученике „ Безбедно коришћење дигиталне технологије“ 2. Обука за родитеље „ Безбедно коришћење дигиталне технологијеи улога породице“ |
ТЗЗ
ВТ, УП ОС ЧОС Млађи разреди педагог Старији разреди –психолог |
Предавање, презентација Родитељски састанак Обавештавање о активностима тима путем друштвених мрежа |
Април | Дискриминација није шала, причајмо о равноправности- дебата, едукативни филм | ТЗЗ
УП ВТ ПА библиотекарка |
Дебата
Филм ЧОС Обавештавање о активностима тима путем друштвених мрежа |
Мај | Тематскa недељa „Недеља породице“
|
САШРП
ПК УП, ВТ |
Активности стручних већа
Радионице
|
Септембар-јун | Подршка наставницима у раду са ученицима који су обухваћени појачаним васпитним радом | Стручни сарадници, секретар школе, директор | Евиденција о ПВР |
Јануар/август | Извештавање о учесталости и врстама насиља | Координатор тима | Анкетирање ученика, запослених и родитеља;
Анализа евиденције Самовредновање у области Етос (5.3.)
|
Током године | 1. Сарадња са Центром за социјални рад, ПУ Пирот, школским полицајцем, медијима
2. Вођење документације о свим ситуацијама насиља, злостављања и занемаривања 3. Праћење и процена ефеката предузетих мера за заштиту ученика |
Педагог, психолог, одељењске старешине, секретар школе | Протокол за евиденцију насиља
|
План интервентних активности:
Време реализације | Активности | Носиоци активности | Начин остваривања |
У току школске године | Примена утврђених поступака и
процедура у ситуацијама насиља. |
Тим | Реаговање на основу процедуре |
Пружање подршке ученицима који трпе насиље | Члан тима на основу задужења | Саветодавни рад са ученицима и породицом, ученичким колективом | |
Рад са ученицима који врше насиље; реинтеграција ученика и рехабилитација кроз разговоре, укључивање у колектив, рад са породицом.
Израда индивидуалног плана заштите ученика |
Члан тима на основу задужења
ОС Стручни сарадник Родитељ |
Саветодавни рад са ученицима и породицом, ученичким колективом
Разговор Анализа понашања План заштитте |
|
Обука ученика која су посматрачи насиља за конструктивно решавање сукоба | Члан тима на основу задужења
ВТ |
Саветодавни рад са ученицима и породицом, ученичким колективом | |
Рад са родитељима ученика изложених насиљу и са родитељима ученика која врше насиље | Члан тима на основу задужења | Саветодавни рад са ученицима и породицом | |
Подношење пријаве надлежној служби у усменој и писаној форми | Директор школе | Извештај,
Пријава |
План рада тима за кризне ситуације:
Време реализације | Активности | Носиоци активности |
Начин остваривања и праћење |
Током године
|
|
Директор Помоћник директора
Запослени Одељењске старешине Стручни сарадници Родитељи
|
Састанак ТКС, Подела улога у тиму
Презентација на НВ, СР, ШО, родитељским састанцима
Упућивање на ресурсе: Упућивање на сајт школе Школска документација Записници
|
октобар | Обележавање Дана менталног здравља
|
Координатор за рад са ВТ, УП, ВТ
Психолог УП
|
Састанци Договарање Израда материјала за ЧОС Записник са ЧОС
Презентација, предавање Објаве на друштвеним мрежама школе |
Новембар-децембар | Радионице – Јачање социо-емоционалне компетенције (конструктивно решавање сукоба, емпатија, толеранција, алтруизам…). | Учитељи, ученици млађих разреда
ЧОС |
Панои у школи, изложбе, радионице Објаве на друштвеним мрежама школе |
Хуманитарне активности | ТЗЗ
ВТ, УП |
Хуманитарна акција
Новогодишња приредба Обавештавање о активностима тима путем друштвених мрежа |
|
Стручно усавршавање запослених ради јачања компетенција за пружање психосоцијалне подршке | Предавања за запослене, обуке, радионице |
Предавање, презентација Родитељски састанак Обавештавање о активностима тима путем друштвених мрежа |
|
Дискриминација није шала, причајмо о равноправности- дебата, едукативни филм | ТЗЗ, ТКД
УП ВТ ПА библиотекарка |
Дебата
Филм ЧОС Обавештавање о активностима путем друштвених мрежа |
|
Тематскa недељa „Недеља породице“ (предавања и радионице на тему укључивања и сарадње са породицом ради заједничког деловања на јачање отпорности установе) | САШРП
ПК УП, ВТ |
Активности стручних већа
Радионице
|
|
Подршка наставницима и родитељима у раду са ученицима који су најугроженији/најрањивији | ОС
Стручни сарадници Родитељи |
Евиденција | |
Током године | Сарадња са представницима спољашње мреже заштите (Центром за социјални рад, ПУ Пирот, школски полицајац, Дом здравља
|
Директор
ТКД
|
Евиденција
Записници Саопштења
|
План евакуације- сви запослени и ученици су информисани где се налази евакуациони пут и како се користе апарати за гашење пожара и паковања прве помоћи. | Директор
Секретар
|
Саопштења
Предавање, презентација
|
ИНТЕРВЕНТНЕ АКТИВНОСТИ- поступање установе када се деси кризни догађај
Када установа има сазнање да се догодио кризни догађај одмах, а најкасније у року од 24 сата, активира се тим за кризне догађаје.
Време реализације |
Активности |
Носиоци активности/Начин остваривања
|
Када се деси кризни догађај |
Прикупљање података, процена потреба и обавештавање надлежних органа | Тим прикупља информације о догађају (опис догађаја, место и време када се десио догађај), ко је све погођен кризним догађајем и каква му је помоћ потребна, где се налази и у каквом је стању, као и о томе шта је већ урађено поводом тога у установи.
У зависности од врсте/облика кризног догађаја, наредни корак подразумева хитно обавештавање полиције, хитне помоћи, ватрогасне службе, као и других евентуално потребних органа/служби. Неопходно је да запослени у установи поступају у складу са планом поступањa у ситуацијама кризе и у зависности од врсте кризног догађаја, и у складу са планом евакуације. Тим за кризне догађаје благовремено информише Министарство просвете, односно надлежну школску управу о догађају, као и предузетим активностима. |
Успостављање сарадње са спољашњом мрежом заштите (социјална и здравствена заштита, полиција, јавно тужилаштво, јединица локалне самоуправе, мобилни тим). | На основу прикупљених података, уз обавезу хитног обавештавања спољашње мреже заштите, установа врши процену да ли може да поступа самостално или јој је потребна помоћ и подршка представника спољашње мреже заштите, са којом израђује јединствен план деловања, начин рада и извештавања.
У зависности од облика/врсте и степена интензитета кризног догађаја установа процењује кога укључује од спољашње мреже заштите. |
|
Сарадња и заједничко деловање са мобилним тимом за кризне интервенције | Уколико кризни догађај као последицу има најмање троје или више повређених или настрадалих лица, директор је у обавези да одмах по сазнању обавестити Министарство просвете како би се ангажовао интерсекторски мобилни тим за кризне ситуације, који је формиран у складу са Протоколом о поступању приликом суочавања друштва са кризним ситуацијама у оквиру Радне групе Владе Републике Србије ради пружања неопходне подршке.
У ситуацијама када поступа мобилни тим, тим за кризне догађаје установе постаје саставни део мобилног тима. Тим за кризне догађаје установе пружа потребне информације мобилном тиму, учествује у заједничком планирању, организацији и реализацији психосоцијалне подршке. У сарадњи са мобилним тимомом, тим установе врши праћење и идентификовање деце/ученика и запослених којима је потребна помоћ, пружа прву психолошку помоћ као и друге видове подршке. |
|
Благовремено информисање деце/ученика, родитеља, запослених и медија о догађају | Директор установе именује особе задужене за припрему званичних информација за родитеље, ученике, запослене и за медије. Обавештења имају сврху континуираног информисања запослених, родитеља и деце/ученика и медија о најновијим, провереним и тачним информацијама до којих је установа дошла, ради планирања одговарајуће подршке и предузимања других потребних мера (сузбијање гласина и ширења панике); упознавање са могућим тешкоћама, ризицима, изазовима и начинима за њихово превазилажење; упознавање са начинима подршке. Саопштење за медије сачињава се у сарадњи са надлежним службама Министарства | |
Психосоцијална подршка деци, ученицима и запосленима | Тим за кризне догађаје прати реаговања ученика, родитеља и запослених, идентификује коме је помоћ потребна и у складу са тим организује пружање психосоцијалне подршке. Приликом пружања психосоцијалне подршке као основна интервенција користи се психолошка прва помоћ.
У зависности од врсте, интензитета и последица кризног догађаја, тим процењује потребу за укључивањем представника из система здравствене заштите у циљу пружања психосоцијалне подршке и/или укључивање интерсекторског мобилног тима за кризне ситуације. |
|
Израда и реализација плана рада установе у измењеним условима и стабилизација рада у установи | Тим за кризне догађаје у сарадњи са релевантним тимовима установе израђује план рада по измењеном, прилагођеном плану.
Неопходно је да начин рада установе буде прилагођен последицама кризног догађаја, могућностима и потребама деце/ученика и запослених у погледу реализације свих школских активности непосредно након кризног догађаја. План рада треба да садржи конкретне активности/мере које установа планира да предузме, носиоце (извршиоце) планираних активности, временску динамику, начин извршења, начини праћења и извештавања. Приликом прављења плана важно је узети у обзир врсту кризног догађаја, број погођених особа, процену даљих ризика, реакцију локалне заједнице и одговарајуће правне аспекте. Након кризног догађаја, непходно је да установа предузима активности које ће водити стабилизацији стања у установи – постепени повратак установе на редован начин рада који је био успостављен пре кризног догађаја уз континуирано праћење понашања деце/ученика и запослених у циљу процене ефеката подршке и предузимања даљих мера. Установа прати реализацију плана и у зависности од тока смиривања кризног догађаја, ревидира план, надопуњује га и коригује. |
|
Организација евентуалних комеморативних активности | У случају кризних догађаја са смртним исходом, тим учествује у организацији и планирању адекватних комеморативних активности. | |
Праћење реализације плана и евалуација | Неопходно је праћење реализације плана рада (у оквиру плана рада тима за заштиту) у измењеним условима, евентуалне корекције и допуне плана у зависности од процене степена, броја и последица изазваних кризним догађајем и предузетим корацима. | |
Вођење документације и извештавање | Тим је дужан и да води документацију о спроведеним активностима у вези поступањем у кризној ситуацијом.
Извештај о поступању установе доставља се надлежној школској управи, а када су у питању домови ученика, извештај о поступању се доставља и сектору Министарства надлежном за ученички и студентски стандард, у року од 15 дана од наступања периода стабилизације рада у установи. |
План превенције менталног здравља као део превентивних активности Тима за заштиту
Време | Активност | Носиоци активности | Циљ | Циљна група | Праћење и вредновање |
Октобар | Обележавање Дана менталног здравља
Превенција проблема менталног здравља у школама/и/или на тему слогана у 2024.години |
Стручни сарадници
Вршњачки тим и Ученички парламент |
Промоција и унапређивање менталног здравља | Ученици ( Вршњачки тим и Ученички парламент)
Запослени родитељи |
Извештај о стручном усавршавању у установи
Записник са родитељског састанка Извештај о раду ВТ и УП |
Децембар | Ментално здравље младих- фактори који утичу на ментално здравље младих- предавање | Стручни сарадници | Подизање свести о значају породичних, културних, економских, друштвених и срединских фактора | Запослени
Родитељи |
Извештај о стручном усавршавању у установи
Записник са родитељског састанка |
Фебруар | Значај менталног здравља запослених | Стручни сарадници | Подизање свести о значају менталног здравља запослених | Запослени | Извештај о стручном усавршавању у установи |
Видео обука о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање
Pravilnik o izmenama i dopunama protokola postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje
Pravilnik o protokolu postupanja ustanove u slučaju nasilja
Pravilnik-o-Protokolu-postupanja-u-ustanovi-u-odgovoru-na-nasilje-zlostavljanje-i-zanemarivanje
Priručnik za roditelje – Sta je danas bilo u skoli?
Posebni protokol za zaštitu dece
Prirucnik za primenu posebnog protokola
Платформа за превенцију насиља: cuvamte.gov.rs.
План рада Тима за заштиту ученика од насиља, злостављања и
занемаривања и дискриминације
Izveštaj tima za zastitu ucenika na kraju školske 2021-22
Безбедно на нету
Да би интернет постао боље и безбедније место за све кориснике, а нарочито за децу и младе, Дан безбедног интернета (Safer Internet Day, SID)* се обележава сваке године.
Паметна деца на интернету-паметан клик
Национална платформа „Чувам те“ представља прву националну платформу за превенцију и заштиту од насиља у школама у Србији. Национална платформа има за циљ координицију и јачање интерсекторске сарадње свих надлежних институција у борби против насиља. Поред вршњачког насиља које је у фокусу ове платформе, она представља и алат који ће нам помоћи у борби против насиља према свим запосленима у установама образовања и васпитања широм Србије.
На Националној платформи „Чувам те“ налазе се и сегменти које се односе на информисање и едукацију. У оквиру сегмента информисања могу се пронаћи информације о облицима насиља, препознавању и поступању у случајевима насиља, злостављања и занемаривања у складу са званичним процедурама надлежних ресора. На платформи ће се континуирано објављивати едукативни материјали из области превенције и заштите од насиља, које ће припремати сарадници надлежних министарстава. Едукативни садржаји су намењени свим родитељима, наставницима и ученицима.
Заједничким деловањем, посвећено и континуирано можемо радити на стварању безбедног и подстицајног окружења за раст и развој сваког појединца школске заједнице.
Националној платформи „Чувам те“ можете приступити на домену: cuvamte.gov.rs.
Програм заштите ученика од насиља, злостављања и дискриминације